Etusivu » Vesillä » Turvallisuus vesillä ennen kaikkea
Purjehtiminen

Turvallisuus vesillä ennen kaikkea

Turvallisuus vesillä
Turvallisuus vesillä
Meripelastusseuran yksiköt hoitavat noin neljänneksen kaikista rannikkomme meripelastustehtävistä. Kuva: Suomen meripelastusseura ry

Veneilyharrastuksen suosio kasvaa jatkuvasti. Monet sellaisetkin henkilöt, joille Suomen vesistöt eivät ole ennestään tuttuja, haaveilevat omasta veneestä kevään korvilla, kun jäät alkavat sulaa. Mitä jokaisen veneilijän tulisi huomioida veneillessään?

Turvallisen veneilyharrastuksen kaiken perustana ovat veneilijän terve järki ja harkintakyky. Vastuu veneestä ja siinä olevien henkilöiden turvallisuudesta kuuluu veneen omistajalle tai haltijalle tai ajon aikana päällikkönä toimivalle. Lisäksi veneen on oltava turvallinen – turvallisesta veneestä löytyvät kaikki pakolliset varusteet ja se on muun muassa säännöllisesti huollettu ja katsastettu.

Veneilyharrastus vaatii runsaasti ajallista ja rahallista panostusta, vaikka aktiivisen veneilyn kausi jää Suomessa vain muutaman kuukauden pituiseksi joka vuosi. Jotta harrastuksestaan voi nauttia veneilykauden aikana täysin siemauksin, veneilijän tulee pitää turvallisuusasiat aina mielessään ja muun muassa veneen turvallisuusvarustukset kunnossa.

Turvallisen veneen pakolliseen turvallisuusvarustukseen kuuluvat muun muassa pelastusliivit, airot tai mela, ankkuri köysineen, tyhjennysväline, hätäkatkaisin, hätämerkinantovälineet ja sammutin veneen perämoottorin koosta riippuen. 

Päihteettömyys vesillä on turvallisuuden ehdoton perusedellytys. Myös voimassa oleva vakuutus ‒  etenkin vastuuvakuutuksen osalta ‒  lisää veneilyn turvallisuutta ongelmatilanteissa. 

Ongelmien sattuessa nopea apu on tarpeen

Vahingoilta ei voi kuitenkaan aina välttyä ja, silloin on nopea apu paikallaan. Veneilijöiden määrän kasvaessa vaaratilanteet ovatkin vesillä lisääntyneet viime vuosien aikana. 

‒ Suomessa on kaiken kaikkiaan vesikulkuneuvoja liikenteessä useita satoja tuhansia alkaen soutuveneistä ja vesiskoottereista aina yli 20-metrisiin huvialuksiin asti, eikä luvussa ei vielä ole ammattimerenkulkijoita mukana. Kiireisintä aikaa meripelastajille on keskikesä juhannuksesta heinäkuun loppuun. Avun tarpeessa on useimmiten alle 15-metrinen moottorivoimalla kulkeva huvivene, jonka matkan keskeyttää tekninen vika tai kuljettajan merimiestaidollinen virhe, toteaa Suomen Meripelastusseura ry:n toimitusjohtaja Jari Piirainen.

Meripelastusseuran yksiköt hoitavat noin neljänneksen kaikista rannikkomme meripelastustehtävistä, ja sisävesillä osuus on vielä suurempi. 

– Vapaaehtoiset meripelastajat auttoivat vesillämme vuonna 2013 yhteensä 3 160 ihmistä – todennäköiseltä menehtymiseltä heistä pelastettiin 34. Yhteensä vapaaehtoismiehistöt suorittivat 1 464 eriasteista pelastus- ja avunantotehtävää. Tehtävien määrä kasvoi vuodesta 2012 250:lla.

Piirainen muistuttaa, että vapaaehtoinen meripelastustyö sopii harrastuksena kaikille täysikäisille, hyväkuntoisille miehille ja naisille. Pelastusalusten ympärivuorokautinen päivystys avovesikaudella ylläpidetään kokonaan palkatta tehtävällä vapaaehtoistyöllä. Päivystyskausi alkaa jäiden lähdettyä.

Vakuutus tuo lisävarmuutta vesillä

Vakuutus on tärkeä osa veneilijän turvaa. Eri vakuutusyhtiöiden tarjoamiin venevakuutusten vertailuun kannattaa panostaa, sillä niissä on selkeitä eroja ehdoissa ja korvattavissa summissa. 

– Usein venevakuutus ostetaan vähän väkisin ilman, että tutkitaan, mitä eroavaisuuksia ja ehtoa niissä on, kertoo venevakuutusalan asiantuntija Robert Rostedt.

Vaikka laki ei määrää venevakuutusta pakolliseksi, sen olemassaolo auttaa erityisesti vakavissa ongelmatilanteissa. Erityisesti silloin, kun on aiheuttanut vahinkoa toisen omaisuudelle tai jopa terveydelle venevakuutusten vastuuvakuutus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

– Vene saattaa olla arvoltaan moninkertaisesti kalliimpi kuin perheen auto tai molemmat autot yhteensä, joten väärissä kohdissa on turha pihistellä. Esimerkiksi moottoriveneessä maksaa jo yksi tankillinen polttoainetta melko paljon, ja kaiken kaikkiaan veneen ylläpitokustannukset vuositasolla yltävät useisiin tuhansiin euroihin.

Jos veneilijä uskoo omiin taitoihinsa, ettei esimerkiksi aja karille tutuilla vesialueilla, hän voi halutessaan ottaa esimerkiksi osavakuutuksen. 

– Silloin vakuutusmaksu on hieman pienempi, mutta vakuutusyhtiöstä riippuen vakuutus sisältää yleensä vastuuvakuutuksen ja turvan esimerkiksi tulipaloa, varkautta ja ilkivaltaa vastaan.

Suomen haastavan saariston takia Rostedt kuitenkin suosittelee täysvakuutusta, joka kattaa myös karilleajot.

Next article