Skip to main content
Etusivu » Vesillä » ”Soutaminen on täysi nautinto kaikilla aisteilla”
Kesän aktiviteetit

”Soutaminen on täysi nautinto kaikilla aisteilla”

Hyvä vene kestää helposti 30 vuotta, siinä on vakaa runko ja se liukuu vedessä sujuvasti, kertoo Jari Saario. Kuva: Laura Puurila

Jari Saario oli jo pienenä isänsä mukana avokalastusveneen pohjalla. Soutajaksi hän alkoi kutsua itseään vasta soudettuaan Atlantin yli.

– Merellä on aina mukavaa ja hyvin liukuva vene on ilo! Rakastan myös myrskypäiviä ja nautin niiden haasteista, Saario hymyilee.

Soutaminen on ympäristöystävällinen tapa viettää aikaa luonnossa.

– Samalla tulee tehtyä maailman parasta peruskuntotreeniä, Saario naurahtaa.


Mistä tunnistaa laadukkaan veneen?

Hyvä vene kestää helposti 30 vuotta, siinä on vakaa runko ja se liukuu vedessä sujuvasti. Käy aina testaamassa vene ennen ostoa ja tarkkaile sen ohjattavuutta.

– Pitääkö vene kurssinsa pienessä aallokossakin vai tarvitseeko veivata koko ajan? Jos vene liikkuu kuin uppotukki, se jää käyttämättä. Panosta veneen valintaan, koska veneilyn pitää olla kivaa!
Laatuveneestä kannattaa myös huolehtia.

– Pidä välineet kunnossa ja tee keväisin tarkistus. Nosta ja laske vene kolhimatta. Isot korjaukset on fiksuinta jättää ammattilaisille: silloin vene on turvallinen ja sen ominaisuudet ovat kunnossa, Saario jatkaa.


”Tarkasta tuulet ja tulevat säät ennen lähtöä”

– Valitse oikea hetki lähdölle ja ilmoita aina läheisille, milloin lähdet, minne menet ja millä välineellä liikut. Kerro myös, kuinka kauan meinaat olla reissussa ja milloin toisten pitää huolestua. Tämä pätee pieniinkin veneretkiin, Saario korostaa.

25 vuotta pelastussukeltajana on näyttänyt Saariolle, miten vaikeaa hädässä olevien etsintä on.

– Valotonta ihmistä tai venettä on karmea etsiä pimeällä. Pieni LED-valokin näkyy kauas, jos ei ole soihtuja tai hätäraketteja.

Pelastusliivi, pilli, tupla-airot ja kunnollinen äyskäri ovat ehdottomia varusteita, ja soutuveneenkin kapteenin on syytä noudattaa promillerajaa.

– Moottoriveneen kuskilla pitää olla aina hirttonaru kiinni, jotta moottori sammuu hänen pudotessa veteen. Minulla on Atlantilla vyö ja siinä naru, jolla olen kiinnitettynä veneeseen.

Tuuli kuljettaa veneen ripeästi pois eikä sitä saa uimalla kiinni. Hypotermia iskee äkisti.

– Kyljestä ei aina ole helpointa nousta kyytiin ja virtaus saattaa olla niin kova, ettei heti voi edes yrittää. Harjoittelemalla löydät oikean tavan, Saario kannustaa.

Next article