Etusivu » Urheilu » Askeleen edellä
Juoksu

Askeleen edellä

askeltekniikka
askeltekniikka
Liikkumiseen on erilaisia askeltekniikoita, esimerkiksi kävellessä ja juostessa askeltaminen on hyvinkin erilaista. Kuvat: Unsplash

Matti Melanen

fysioterapeutti

Liikkumiseen on erilaisia askeltekniikoita. Paljasjalkakengissä jalan toiminta on askeleen aikana luonnollista. 

Kenkiä on kaupoissa lukematon määrä, mutta tiedätkö, minkälainen jalkine on paras jalallesi?

– Kevyt, vastaa fysioterapeutti Matti Melanen.

– Sellainen, jonka pohja on tasainen ja joustava, ja jonka kärki leviää kohti varpaita.

Paras yhdistelmä jalan kannalta fysioterapeutin näkökulmasta on jalan muotoinen jalka, jonka voi tarvittaessa laittaa jalan muotoiseen kenkään.

– Suurimmalla osalla ihmisistä on niin sanotusti kengän muotoiset jalat, sillä he ovat elämänsä ajan käyttäneet moderneja kenkiä, Melanen sanoo.

Melasen mukaan paitsi kävelyssä, myös juoksussa ja hypyissä iskunvaimennuksen tulisi tulla kehosta sekä sen hallitusta toiminnasta.

– Keho seuraa spesifin mukautumisen periaatetta tarkoittaen, että kehosta tulee sellainen, kuin miten sitä käyttää.

Kevytjalkineilla kuin paljain jaloin

Ihmisillä on liikkumiseen erilaisia askeltekniikoita. Melanen huomauttaa, että kävellessä ja juostessa askeltaminen on hyvinkin erilaista.

– Kävellessä on hyvä antaa askeleen rullata kantapää edellä. Juostessa kannattaa opetella ottamaan kontakti maahan jalan keskiosalla tai päkiällä, jolloin kehon oma iskunvaimennus pääsee toimimaan.

Paljasjalkakengät mahdollistavat jalan luonnollisen toiminnan askeleen aikana, ja Melanen sanookin, että niillä liikkuminen muistuttaa liikkumista paljain jaloin.

– Jos jalan toimintaan on kenkien vuoksi jo tullut rakenteellisia muutoksia, jalka ei enää toimi luonnollisesti. Paljasjalkakenkien käyttöön kannattaa totutella vähitellen, jotta jalat tottuvat uudenlaiseen kuormitukseen.

Next article