Etusivu » Turvallisuus » Muutosten vuosi tieliikenteessä
Liikenneturvallisuus

Muutosten vuosi tieliikenteessä

tieliikennelaki
tieliikennelaki
Kesäkuussa astui voimaan uusi tieliikennelaki, ja muutoksia tuli muun muassa talvirenkaiden käyttöä koskeviin sääntöihin. Kuvat: Unsplash

Vuosi 2020 tullaan muistamaan ennen kaikkea koronavuotena myös vaikutuksiltaan liikenteeseen. Tieliikenteen osalta vuodesta jää muitakin muistamisen aiheita. Miltä vuosi näyttää, kun sitä tarkastellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta?

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen analysoi vuoden kulkua tieliikenteen turvallisuuden kannalta ja muistuttaa liikenteen riskitekijöistä, jotka ovat ajankohtaisia juuri nyt.

– Tämä vuosi alkoi erikoisella talvella – siis Etelä-Suomessa talvella, jota ei oikeastaan tullut ollenkaan. Talvenhan kuuluu aina yllättää autoilijat, joskus montakin kertaa talvessa. Etelässä vasta huhtikuussa mitattiin talven lumiennätys, peräti kolme senttimetriä. Pohjoisessa taas hyvät hiihtokelit – ja talviset liikennekelit – alkoivat aikaisin ja kestivät pitkään, Valtonen muistelee alkuvuotta.

Liikenneturvallisuudessa talven erikoisuus näkyi vähentyneinä kolareina, mutta valitettavasti myös polkupyöräilijöiden loukkaantuneiden määrän kasvuna.

Keväällä – maaliskuun puolesta välistä lähtien sitten korona mullisti niin liikenteen kuin koko yhteiskunnan toiminnan. Kun Uusimaa eristettiin, pääteiden liikennemäärä väheni huhtikuussa jopa yli kolmanneksen edelliseen vuoteen verrattuna. Väheneminen oli ennennäkemätön muutos liikenteessä. Aiemmin laskusuhdanteessakin on muutos jäänyt enintään nollalinjalle.

– Näin suuri liikennemäärän väheneminen näkyy väistämättä onnettomuustilastoissakin. Liikenteessä loukkaantuneiden määrä väheni esimerkiksi huhtikuussa lähes 30 %. Liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärän kertyminen vuoden aikana sen sijaan noudatti sitkeästi edellisvuoden tasoa. Vasta syyskuun lopussa alkoi liikennekuolemien kertymä taittumaan. Vasta loppuvuosi tulee lopulta näyttämään, tuleeko vuodesta 2020 liikennekuolemilla mitattuna kaikkien aikojen turvallisin vuosi, Valtonen ynnäilee tilastolukuja yhteen.

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020

Iso muutos tieliikenteessä oli myös ensimmäinen kesäkuuta voimaan tullut tieliikennelain kokonaisuudistus. Edellinen koko tieliikennelain muutos tapahtui vuonna 1982, joten ihan jokavuotisesta tapahtumasta ei ole kyse.

Uusi tieliikennelaki toi myös kaksi juuri tätä vuodenaikaa erityisesti koskettavaa muutosta. Autoilijoille talvirenkaiden käyttöä koskevat säännöt muuttuivat. Viime talven leudot säät mielessään voi joillakin olla aikomuksena lain näin salliessa selvitä kesärenkailla koko tulevan talven. Lain mukaan kuitenkin sään tai kelin edellyttäessä talvirenkaita on käytettävä marraskuun alun ja maaliskuun lopun välisenä aikana.

Toiseksi polkupyöräilijöille tuli velvollisuus käyttää takavaloa pimeällä tai hämärällä ajettaessa. Jalankulkijoiden heijastimen käyttöä koskeva liikennesääntö sen sijaan ei muuttunut. Sitä on edelleen yleensä käytettävä.

Lopuksi Valtonen muistuttaa vielä hirvieläimistä. Vielä joulukuussa tapahtuu reilusti yli sata hirvi- ja yli tuhat peuraonnettomuutta. Peurakolarit ovat vitsauksena erityisesti Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla.

Next article