Skip to main content
Etusivu » Matkailu » Tutustu matkaehtoihin ennen matkan ostamista
Matkan suunnittelu

Tutustu matkaehtoihin ennen matkan ostamista

matkaehdot
matkaehdot
Kuva: Unsplash

– Ennen matkan varaamista on tärkeää hahmottaa kunnolla, mitä ja millä ehdoilla on ostamassa, toteavat Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti ja apulaisjohtaja, juristi Päivi Laatikainen-Mattsson.

Matkatoimisto voi myydä omissa nimissään paketti- eli valmismatkoja, jolloin kyseinen matkatoimisto on vastuullinen matkanjärjestäjä. Matkanjärjestäjän vastuu pakettimatkasta on kokonaisvaltainen. Matkatoimisto voi myös välittää yksittäisiä matkailupalveluita, kuten lentoja tai hotelleja. Pelkkiä matkapalveluita välitettäessä matkatoimisto ei ole ongelmatilanteissa välttämättä vastuussa matkapalvelun virheistä.

– Selkein tapa erottaa pakettimatka välitetyistä matkapalveluista on hinnoittelu: jos koko matkalle annetaan yksi kaiken sisältävä hinta, on kyseessä pakettimatka, Laatikainen-Mattsson sanoo.

Matkailua koskeva lainsäädäntö voi olla hyvin kirjavaa EU:n ulkopuolella.

– Matka on turvallisinta ostaa toimijalta, joka noudattaa Suomen lakeja, sanoo Mäki-Fränti.

Matkanjärjestäjällä laaja vastuu

EU:n uuden pakettimatkadirektiivin tavoitteena on kuluttajansuojan parantaminen ja soveltamisalan laajentaminen. Vuonna 2018 voimaan tulevan lain kansallinen valmistelutyö on nyt meneillään.

Pakettimatkaajan matkustajaturva on jo nyt viety Suomessa hyvin pitkälle.

Sairastapauksissa matkanjärjestäjä huolehtii siitä, että matkalainen saa tarvitsemansa avun.

– Pakettimatkan ostaja voi olla varma siitä, että matkanjärjestäjä vastaa loppuun saakka kaikesta siitä mitä matka sisältää. Sairastapauksissa matkanjärjestäjä huolehtii siitä, että matkalainen saa tarvitsemansa avun. Jos matkakohteessa selviää, että jokin palvelu tai hotelli ei ole luvatun tasoinen, on matkanjärjestäjä velvollinen hoitamaan asian. Matkustajan on kuitenkin otettava jo kohteessa yhteyttä matkanjärjestäjään ja annettava mahdollisuus asian korjaamiseen, sanoo Mäki-Fränti.

Kriisitilanteissa matkanjärjestäjä huolehtii siitä, että matkustaja saa apua ja tietoa.

– Pakettimatkalaisella on matkanperuutusoikeus, jos matkakohde todetaan THL:n toimesta terveydelle riskialttiiksi tai jos ulkoministeriö kehottaa välttämään tarpeetonta matkustamista alueelle. Pakettimatkalainen on turvassa myös silloin, jos matkanjärjestäjä menee konkurssiin. Matkapaketista on asetettu vakuus Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Vakuus sisältää kaikki kulut, mukaan lukien kotiinkuljetuksen tarvittaessa, Laatikainen-Mattsson toteaa.

Matkustajan on toimittava vastuullisesti

– Passin ja mahdollisen viisumin on oltava voimassa. Kaikki matka-asiakirjat tulee tarkistaa ennen matkaa niin, että ne vastaavat sitä, mitä on ostanut. Matkustajan tulee toimia vastuullisesti ja kohdemaan kulttuuria kunnioittaen. On hyvä muistaa, että maailmalla tapahtuvia terrori-iskuja ja luonnonkatastrofeja suurempi riski on paikallinen liikenne ja hyttysen pistot, toteaa Mäki-Fränti.

5 vinkkiä matkan varaajalle:

1. Tiedosta mitä ja keneltä ostat.
2. Tutustu ulkoasiainministeriön tietoihin kohdemaasta.
3. Hanki matkavakuutus.
4. Tarkista kaikkien asiakirjojen oikeellisuus ja voimassaolo.
5. Huolehdi rokotuksista.

Next article