
Pekka Tiitinen
johtava asiantuntija, Liikkuva opiskelu
Opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen tarvitaan tavoitteellista johtamista, selkeitä rakenteita ja konkreettisia tekoja. Rehtori on oppilaitoksen kapellimestari, joka kokoaa eri toimijat toimivaksi kokonaisuudeksi. Hyvinvointia pitää johtaa samalla vakavuudella kuin opetussuunnitelmaa.
– Vaikuttava hyvinvointityö on yhteinen asia, joka ulottuu myös oppilaitoksen ulkopuolelle kuntaan, hyvinvointialueelle sekä urheiluseuroihin ja järjestöihin. Kun yhteinen tahtotila kirjataan näkyväksi esimerkiksi strategiaan ja erityisesti opiskeluhuoltosuunnitelmaan, on helpompi rakentaa arjen käytäntöjä, jotka tukevat opiskelijoiden jaksamista ja toimintakykyä, painottaa liikkuvan opiskelun johtava asiantuntija Pekka Tiitinen.
– Yksi käytännönläheisimmistä ja vaikuttavimmista keinoista on liikkumisen lisääminen. Kyse ei ole liikuntatuntien määrän kasvattamisesta, vaan siitä, että toiminnallisuus tuodaan osaksi arkea. Lyhyet liikkumisen hetket oppitunneilla, kävellen toteutetut ryhmätyöt tai oppitunnit ulkona ovat esimerkkejä pienistä muutoksista, joilla voi olla suuri vaikutus. Liikkuminen tukee oppimista ja vahvistaa opiskelijan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Liikkuminen on työkalu, joka ei vaadi lisärahoitusta, vaan muutosta tavassa ajatella ja toimia, Tiitinen jatkaa.
Muutosta ei voi johtaa mututuntumalla
Hyvinvointityö tarvitsee tuekseen mitattavia välineitä ja systemaattista arviointia.
– Osallistuminen maksuttomaan Liikkuva opiskelu -toimintaan ei tarkoita irrallista kampanjaa tai lisätyötä, vaan se tuo konkreettisen tuen kautta uusia tapoja ajatella ja toimia arjessa. Toiminnassa mukana olevat oppilaitokset saavat käyttöönsä välineitä, malleja ja vertaistukea – ja ennen kaikkea mahdollisuuden peilata omaa toimintaansa osana laajempaa kehittämisyhteisöä, kertoo Tiitinen.