
Teemu Lehtonen
koululiiketoiminnan johtaja, Visma Aquila Oy
Elokuussa voimaan tuleva oppimisen tuen uudistus selkeyttää milloin ja millä tavalla tukea annetaan.
– Mitä aiemmin lapsi saa tarvitsemansa tuen, sitä vähemmän sitä tarvitaan myöhemmin. Me puhumme usein varhaisesta puuttumisesta, mutta yhtä tärkeää – ellei tärkeämpää – on tavoitella varhaista onnistumista. Hetkiä, joissa lapsi kokee pärjäävänsä, ymmärtävänsä ja olevansa osa yhteisöä, sanoo Visma Aquila Oy:n koululiiketoiminnan johtaja Teemu Lehtonen.
– Yhteistä ymmärrystä oppimisen etenemisestä pyrittiin vahvistamaan jo silloin, kun formatiivinen arviointi kirjattiin perusopetuslakiin. Nyt olisi mahdollisuus ottaa askelia eteenpäin kohti jatkuvaa, näkyvää arviointia ja nopeampaa reagointia. Kun dokumentointi on selkeää ja se aloitetaan ajoissa, syntyy jaettua ymmärrystä. Tuesta tulee näkyvää ja yhteistä – ja silloin siitä voi tulla myös vaikuttavampaa, huomauttaa Lehtonen.
Yhteinen kieli tukee yhteistä työtä
Wilman kehityksessä yhdistyvät käyttäjälähtöinen kehitys, teknologinen osaaminen ja syvä ymmärrys koulumaailman arjesta.
– Kaiken ytimessä on aina lapsen etu. Me teemme tätä, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus tulla nähdyksi, saada tarvitsemaansa tukea ja kokea onnistumisia. Meidän roolimme on auttaa tekemään näkyväksi se hyvä työ, mitä on tehty toimintakulttuurien, asenteiden ja yhteistyön tasolla. Tarjoamme teknologian keinoin rakenteen ja työkalut, jotka helpottavat tätä valtavaa muutosta, Lehtonen toteaa.
Vanhempainliiton tuoreessa kyselyssä 80 prosenttia vanhemmista on tyytyväisiä koulun digitaaliseen viestintään. Samalla nousi esiin toive selkeämmästä ja henkilökohtaisemmasta viestinnästä. Alkusyksystä julkaistaan opettajille yhteistyössä Suomen Vanhempainliiton kanssa laadittu Viesti Wilmalla viisaasti -opas, joka tarjoaa opettajille käytännönläheisiä vinkkejä kodin ja koulun välisen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämiseen.