Skip to main content
Etusivu » Koulu » Ammatillinen koulutus on avain oppivaan ja osaavaan Suomeen
Koulu

Ammatillinen koulutus on avain oppivaan ja osaavaan Suomeen

Ammatillinen koulutus tarjoaa hyvät jatko-opintovalmiudet, ja yhä useammin opintopolku jatkuu korkeakouluun. Kuva: Getty Images

Ammatillinen koulutus tarjoaa monipuoliset opiskelumahdollisuudet sekä nuorille että aikuisille. Opiskelijoista noin kaksi kolmasosaa on aikuisia. Osaamista voi kehittää suorittamalla koko tutkinnon tai yksittäisiä tutkinnon osia työelämän tarpeisiin. Koulutuksen tutkintorakenteeseen kuuluu 42 perustutkintoa, 64 ammattitutkintoa ja 54 erikoisammattitutkintoa sekä yli 3 000 tutkinnon osaa.

Perustutkinto antaa laaja-alaiset valmiudet alan eri tehtäviin ja erikoistuneempaa osaamista vähintään yhdellä työelämän osa-alueella. Ammattitutkinto syventää osaamista tai kohdistuu tarkemmin rajattuihin työtehtäviin. Erikoisammattitutkinto osoittaa syvällistä tai monialaista ammatinhallintaa.

Ammatillisella koulutuksella on keskeinen rooli koulutustason nostamisessa. Yhteiskunnan muuttuessa osaamistarpeet kasvavat, ja tavoitteena onkin, että 50 % ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon. Ammatillinen koulutus tarjoaa hyvät jatko-opintovalmiudet, ja yhä useammin opintopolku jatkuu korkeakouluun. Noin puolet ammattikorkeakouluopiskelijoista tulee ammatillista väylää pitkin.

Samalla Suomessa on yli 100 000 nuorta (ikäryhmässä 20–29 vuotta) vailla toisen asteen tutkintoa. Näille nuorille on tärkeää rakentaa saavutettavia ja joustavia koulutuspolkuja, jotka johtavat ammatilliseen tutkintoon ja edelleen työelämään tai jatko-opintoihin.

Hallitusohjelman mukaisesti ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmää uudistetaan. Tavoitteena on vahvistaa kannustimia, jotka tukevat opintojen etenemistä, valmistumista, työllistymistä ja jatko-opintoihin siirtymistä. Jatkuvan oppimisen osalta painotetaan työelämälähtöisiä tutkinnon osia. Uusi rahoitusmalli otetaan käyttöön vuoden 2026 alussa.

Samalla käynnistyy toiminnanohjauksen kokeilu, jonka tavoitteena on parantaa koulutuksen vaikuttavuutta ja laatua sekä lisätä vuoropuhelua koulutuksen järjestäjien, hallinnon ja alueiden välillä. Kokeilussa kevennetään järjestämislupasäätelyä ja otetaan käyttöön neuvottelumenettely, jossa opetus- ja kulttuuriministeriö ja koulutuksen järjestäjät sopivat koulutuksen tavoitteista.

Ammatillista koulutusta on uudistettu vuosien varrella, mutta sen ydintehtävä – työllistymisen ja jatko-opintojen tukeminen – on säilynyt keskiössä jo pitkään.

Next article