Skip to main content
Etusivu » Koulu » Jokaisella on oikeus oppia
Koulu

Jokaisella on oikeus oppia

Mitä varhaisemmin pystymme opetuksen tukea tarjoamaan, sitä vaikuttavampaa se myös on, Jarkko Niiranen toteaa. Kuva: Niina Rodionoff, OPH

Elokuussa kouluissa astuivat voimaan kaksi merkittävää koulun arkeen vaikuttavaa muutosta: oppimisen tuen kokonaisuudistus ja laki mobiililaitteiden käytön rajoittamisesta.

– Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää oppimisen tukea ja luoda yhtenäinen tukiketju esiopetuksesta toiselle asteelle. Painopistettä siirretään varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen, jotta oppilas saa tarvitsemansa avun jo ennen kuin vaikeudet kasautuvat. Samalla varmistetaan, että kouluille kohdennetaan riittävät resurssit tuen toteuttamiseen. Mitä varhaisemmin ja oikea-aikaisemmin pystymme tätä tukea tarjoamaan, sitä vaikuttavampaa se on, toteaa Opetushallituksen johtaja Jarkko Niiranen.

Uudistuksessa luovutaan vanhasta kolmiportaisesta tukimallista ja siirrytään kahteen selkeään tukimuotoon: ryhmäkohtaisiin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Keskiössä on oppimista tukeva, hyvä pedagoginen arki. Ensisijainen tuki annetaan ryhmäkohtaisena tukena, omassa opetusryhmässä, esimerkiksi tukiopetuksena, opetuskielen tukena tai erityisopettajan opetuksena. Jos nämä eivät riitä, oppilas saa oppilaskohtaista tukea, kuten pienryhmäopetusta tai avustajapalveluita. Tuki sulautuu osaksi arkea, hallinnollista työtä kevennetään ja opettajalle jää enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen.

– Tavoitteena oli myös selkeyttää tukitoimia koskevaa päätöksentekoa. Pedagogisten asiakirjojen määrää vähennetään, mutta samalla varmistetaan, että tuen tarpeet tunnistetaan, arvioidaan ja suunnitellaan jatkossakin tarkoituksenmukaisesti, Niiranen huomauttaa.

Joustava liikkuminen oppilasryhmien välillä mahdollistaa eriyttämisen ylöspäin. Myös nopeasti etenevät oppilaat tarvitsevat haasteita ja yksilöllistä ohjausta.

Työrauha lisää yhdenvertaisuutta

Mobiililaitteiden häiritsevää käyttöä oppitunneilla rajoittavan lain tavoitteena on parantaa keskittymistä, tukea vuorovaikutustaitoja ja säilyttää työrauha.

– Opettaja päättää yhä digitaalisten laitteiden pedagogisesta käytöstä. Tarkoituksena ei ole sulkea teknologiaa ulos arjesta, vaan luoda selkeät rajat sen käytölle. Lakiuudistukset tukevat toisiaan ja niillä vahvistetaan jokaisen oppilaan oikeutta osallistua opetukseen turvallisessa ja rauhallisessa opiskeluympäristössä, painottaa Niiranen.

Next article