Etusivu » Talous » Vihreä sähkö on kuluttajan helpoin ympäristövalinta
Kodin sähkö

Vihreä sähkö on kuluttajan helpoin ympäristövalinta

Kuva: Adobe Stock

On olemassa yksi tuote, jota käytämme niin usein, että harvoin edes muistamme sitä: sähkö. Olemme sähköisten laitteiden varassa lähes ympäri vuorokauden.

Vihreintä sähköä on tietysti sähkö, joka jää käyttämättä. Energiansäästö on Suomen kaltaisessa korkean energiankulutuksen maassa yksi kuluttajan tärkeimmistä ilmastotoimista.

Seuraavaksi tärkeintä on valita mahdollisimman kestävä sähkövaihtoehto. Onneksi uusiutuva energiantuotanto on lyönyt viime vuosina läpi käsittämättömän nopeasti. Vihreää sähköä julistavien mainosten ja kampanjoiden tulvassa päätös voi kuitenkin tuntua hankalalta.

Valitettavasti kaikki uusiutuva ei ole automaattisesti ympäristöystävällistä. Esimerkiksi metsäbioenergian ja vesivoiman kohdalla globaalit ilmastovaikutukset voivat olla merkittäviä. Sähköntuotanto vaikuttaa myös kansalliseen luontoomme, kuten esimerkiksi vaelluskalakantoihin ja metsiemme monimuotoisuuteen.

Näiden vaikutusten minimoimiseksi Suomen luonnonsuojeluliitto on luonut EKOenergian, kansainvälisen ja voittoa tavoittelemattoman ympäristömerkin sähkölle. Se auttaa kuluttajaa valitsemaan sähkövaihtoehdon, joka paitsi sulkee pois fossiiliset energianlähteet ja ydinvoiman, myös täyttää ympäristöjärjestöjen hyväksymät kestävyyskriteerit.

EKOenergia-merkitty sähkö on aina uusiutuvaa. Lisäksi merkki varmistaa muun muassa sen, että tuulivoima huomioi lintualueet, bioenergia täyttää kestävyyskriteerit ja vesivoimaloissa on tehty investointeja paikalliseen vesiluontoon esimerkiksi rakennuttamalla kalateitä. Ympäristömerkityn sähkön myyjät maksavat osan voitoistaan uuden uusiutuvan tuotantoon kehitysmaissa ja vesivoiman tapauksessa myös virtavesien kunnostushankkeisiin.

Sähkön kuluttajina olemme kaikki saman valinnan edessä, oli kyseessä sitten opiskelija, hiihtokeskus tai vaikkapa kokonainen kaupunki. Onneksi ympäristömerkitty sähkö maksaa suurimmillaankin vain pari prosenttia sekasähköä enemmän.

Esimerkeissä todella on voimaa. Kun Olympia-mitalisti Enni Rukajärvi tai kalamies Jasper Pääkkönen kehottaa valitsemaan ympäristömerkityn sähkön, moni katsoo sähkölaskuaan uusin silmin. Viime vuosina EKOenergiaan ovatkin siirtyneet monet Suomen arvostetuimmista brändeistä, Finlaysonista Slushiin.

Kun erilaiset kuluttajat vaativat kestävyyskriteerit täyttävää sähköä, tuottajien on vastattava kysyntään. Siksi sähkösopimus on poliittisen vaikuttamisen ja kampanjoiden ohella tärkeä työkalu energiasektorin muuttamisessa.

Nykyään monen tuotteen kohdalla tiedostavaa valintaa helpottavat ympäristömerkit. Mikäli merkkiä ei ole, kannattaa tuotteiden myyjille ja valmistajille lähettää suoraan rakentavaa palautetta.

Luonnollisesti myös ympäristömerkit kaipaavat jatkuvasti kehitysehdotuksia kuluttajilta, niin kriteereiden päivityksessä kuin toiminnassa muutenkin. Tervetuloa siis mukaan toimintaan!

Kirjoittaja on Suomen luonnonsuojeluliiton EKOenergia-ympäristömerkin markkinointipäällikkö Petter Nissinen.

Next article