Skip to main content
Etusivu » Koulu » Melun keskellä ei opita eikä jakseta opettaa
Sponsoroitu

Esa Kalela

asiantuntija, Kuuloliitto Oy

Koulun meluongelmat muodostavat kokonaisuuden, joka vaikuttaa laajasti opetuksen laatuun, oppilaiden oppimisedellytyksiin ja opettajien työkykyyn.

Kuuloliiton ja Turun ammattikorkeakoulun kyselyyn perusasteen opettajille vastasi 308 opettajaa. Useat opettajat kokevat, että melu on työpäivän raskain osa – se aiheuttaa fyysistä ja psyykkistä kuormitusta, heikentää palautumista ja vie voimia myös vapaa-ajalta.
Tilojen akustiikka, oppilasryhmien koko, kuulonsuojaimet ja kasvatuksellinen tuki muodostavat kokonaisuuden, jonka tulee olla osa koulun suunnittelua, johtamista ja työhyvinvointityötä. Ilman kokonaisvaltaista lähestymistapaa meluongelmat heikentävät yhä enemmän sekä opettajien työoloja että oppilaiden oikeutta oppia turvallisessa ja rauhallisessa ympäristössä.

Meluisan koulupäivän kierre*

  1. Päivä alkaa meluisassa avotilassa
    – Opetuspäivä käynnistyy avoimessa tilassa, jossa äänet kantautuvat esteettä. Tilassa toimii useita ryhmiä samanaikaisesti, eikä työrauhaa ole.
  2. Opetus kärsii – ääntä korotetaan
    – Melun vuoksi opettajan on korotettava ääntään jatkuvasti, ohjeita joutuu toistamaan ja oppilaiden keskittyminen vaikeutuu.
  3. Apuvälineet eivät riitä
    – Mikrofoneista, käsimerkeistä ja kuulonsuojaimista huolimatta tilanne ei helpotu. Suojaimet hankitaan usein itse.
  4. Ruokala ja liikuntasali kuormittavat
    – Siirtymät, ruokailu ja liikuntatunnit nostavat melutason huippuunsa ja aiheuttavat lisästressiä.
  5. Kuulovaurion riski kasvaa
    – Pitkäaikainen altistuminen melulle aiheuttaa kuulonalenemaa ja meluvammoja. Useilla opettajilla on jo todettu kuulovaurioita.
  6. Johto ei reagoi – opettaja jää yksin
    – Melua ei tunnisteta työhyvinvointiongelmaksi. Ratkaisuja ei tehdä, ja opettaja kokee jäävänsä ilman tukea.
  7. Päivä päättyy väsyneenä
    – Työpäivän jälkeen olo on kuormittunut, päätä särkee ja äänielimistö on rasittunut.
  8. Sama jatkuu seuraavana päivänä
    – Mikään ei muutu – seuraavana aamuna sama kierre alkaa uudelleen.

*Koulupäivän kuvaus on koottu 108 opettajan vastauksista kyselyn avoimeen kysymykseen ”Mitä muuta haluat kertoa?”

Kuuloliiton opas koulujen melunhallintaan antaa vastauksia opettajien kertomiin ongelmiin

Next article