Etusivu » Urheilu » Hyvinvointivalmentaja Anna Oinonen: Hyvinvoiva äiti on hyvä äiti
Hyvinvointi

Hyvinvointivalmentaja Anna Oinonen: Hyvinvoiva äiti on hyvä äiti

Kuva: Erkka Oinonen

Äiti, joka ottaa omaa aikaa liikkuakseen ja voidakseen hyvin, ei ole itsekäs. Aikuisten onnellisuus välittyy myös lapsiin, muistuttaa hyvinvointivalmentaja, personal trainer ja tuleva life coach Anna Oinonen

Yksi ihminen – viisi osiota: liikunta, lepo, ravinto, mieli ja minä itse. Oinonen kuvailee ihmistä ja hyvinvointia kokonaisuudeksi, josta tulisi pitää huolta tasapainon ylläpitämiseksi.

– Meillä on vain yksi keho, jolla pitäisi porskuttaa läpi elämän, ja on meidän itsemme vastuulla pitää siitä huolta. Hyvinvointia kannattaa vaalia, sillä ilman terveyttä elämä on kovin paljon mutkikkaampaa.

Liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat Oinoselle elämäntapa ja merkitsevät kunnioitusta ja arvostusta omaa itseä kohtaan. Energiaa ja hyvinvointia hän haluaa jakaa muillekin naisille.

– Pyrin antamaan inspiraatiota ja haluan, että etenkin äidit muistavat pitää omasta hyvinvoinnistaan huolta myös pikkulapsiarjessa.

Vajaan vuoden ikäisen Robert-pojan äiti Oinonen on huolissaan siitä, miten liian moni äiti uhrautuu ja venyy loputtomasti muiden tarpeisiin unohtaen pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan.

– Usein havahdutaan tilanteeseen, että ollaan vetämättömiä eikä voida hyvin. ”Hyvinvoiva äiti on hyvä äiti” tarkoittaa minulle sitä, että kun äiti voi hyvin, heijastuu se lapsiinkin, Oinonen sanoo.

Oinonen pitää juoksua erinomaisena harrastuksena – sitä voi myös harrastaa pienen lapsen kanssa! Kuva: oma arkisto

”Monet asiat ovat järjestelykysymyksiä”

Kaikki vanhemmat tietävät, miten kiireistä lapsiarki on, mutta onko silloin kuitenkin mahdollista harrastaa myös liikuntaa? Oinosen mielestä on, jos vain itse haluaa.

– Liikunnan sisällyttäminen lapsiarkeen on valinta. Ajattelen, että kaikki asiat, joihin voimme itse vaikuttaa, ovat järjestelykysymyksiä.

Oinonen itse käy sekä fyysistä että mentaalista hyvinvointia vahvistavan luomansa Kestävä Keho -kotitreenin lisäksi lenkkeilemässä – myös lapsen kanssa yhdessä.

– Minulle Kestävä Keho -kotitreenivalmennus ja hyvät juoksurattaat ovat mahdollistaneet liikkumisen pienen lapsen kanssa. Päiväuniajat ovat hyvä hetki treenata, ja myös kuntosalien lapsiparkkeja kannattaa hyödyntää – sitten kun se on taas mahdollista.

Juoksua Oinonen pitää erinomaisena lajina, sillä sitä voi harrastaa myös pienellä investoinnilla.

– Juoksu lajina kehittää peruskestävyyskuntoa, jolla ylläpitää terveyttä. Juoksu on itselleni rakas laji myös siksi, että se on mahtava tilaisuus viettää aikaa omien ajatusten parissa luonnon keskellä. Raitis ilma tekee aina hyvää.

Kestävä Keho kotitreenillä!
Kestävä Keho -valmennus on kuuden viikon kotitreenivalmennus, jossa treenataan kehonpainolla, kuminauhalla ja kahvakuulalla. Valmennuksessa on myös viikoittain vaihtuvat haasteet, joiden avulla rutiineja pyritään muuttamaan hyvinvointia palvelevaksi. Kotitreenillä ja rutiinien muutoksella pyritään palauttamaan liikunnan ilo sekä saamaan arki hyvinvoivaksi ja onnelliseksi.

Next article